|
Chainsaw Cut Cowboy with Baked Beans, 1990 Aluminum, paint, and a can of baked beans, 150 x 150 cm Köln, Museum Ludwig, Inv.-Nr. ML/SK 5236, Ankauf 10.2009 Hide Museum LudwigKöln, Heinrich-Böll-Platz On 5 February 1976, husband and wife collectors Irene and Peter Ludwig donated 350 modern artworks from their collection to the city of Cologne and thus laid the foundations for the Museum Ludwig, which was to be a home for art made after 1900. 1986 saw the opening of the ‘twin museum’, which encompassed both the Wallraf-Richartz Museum and the Museum Ludwig, but already by 1994 it was decided to physically separate the two. Apart from the most extensive collection of American Pop Art outside of the USA, the Ludwigs’ donation meant that the museum received absolutely top quality works by the Russian avant-garde from the period between 1905 and 1935. In 1994 came 90 works from their Picasso holdings, followed by 774 more in 2001, meaning that the Museum Ludwig now has the third largest Picasso collection worldwide, only after Barcelona and Paris. Today the Ludwig Collection covers the major approaches in twentieth century and contemporary art. Acquired with funds of the Peter und Irene Ludwig Foundation 2009
ProvenanceLiteratureKöln ML, 20./21. Jahrhundert, 2018, S. 425 mit Abb. Hide Museum Ludwig. Kunst 20./21. Jahrhundert, Sammlung Malerei, Skulptur, Neue Medienedited by Yilmaz Dziewior edited by Museum Ludwig Köln 2018 Erläuterungen zum WerkDie Künstlerin Cady Noland thematisiert in ihren Werken oft Ereignisse und Mythen der amerikanischen Geschichte. Bei diesem Werk stellt sie das positiv besetzte Klischee des amerikanischen Cowboys in Frage. Er ist in einen flachen Aufsteller verwandelt. In seinem Gesicht klafft ein Loch, Ohr und Zähne sind herausgeschnitten. Die Dose mit Bohnen verweist auf eine typische Mahlzeit am Lagerfeuer. Die freistehende, mit Siebdruck bearbeitete Aluminiumfläche des Rindertreibers steht im Gegensatz zu den romantischen Vorstellungen von Freiheit und Abenteuer, die auch im Gründungsmythos der Vereinigten Staaten zu finden sind. Der Cowboy als Ikone des erfolgreich besiedelten Mittleren Westens erscheint als Pappkamerad. Erläuterungen zum WerkThe artist Cady Noland often deals with events and myths from American history in her works. In this work she questions the positively connoted cliché of the American cowboy. The figure is transformed into a flat display. There is a gaping hole in his face, and his ear and teeth are cut out. The can of beans alludes to a typical meal around a campfire. The free-standing, screen-printed aluminum surface of the cattle driver contrasts with the romantic notions of freedom and adventure that are also part of the founding myth of the United States. The cowboy as an icon of the successful settlement of the Midwest is shown to be a cardboard cutout. |
Permalink: https://museum-ludwig.kulturelles-erbe-koeln.de/documents/obj/05092730
Dok-Nr.: obj 05092730
- Universitäts- und Stadtbibliothek Köln
- Noland, Cady
- Kunst- und Museumsbibliothek
- Noland, Cady
- Deutsche Nationalbibliothek
- Noland, Cady
- Artlibraries.net
- Noland, Cady