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Standort Mitte, [Central Location] 2008 Enamel and steel, 500 cm high, 90 cm Köln, Museum Ludwig, Inv.-Nr. ML/SK 5275, Schenkung 12.09.2008 Hide Museum LudwigKöln, Heinrich-Böll-Platz On 5 February 1976, husband and wife collectors Irene and Peter Ludwig donated 350 modern artworks from their collection to the city of Cologne and thus laid the foundations for the Museum Ludwig, which was to be a home for art made after 1900. 1986 saw the opening of the ‘twin museum’, which encompassed both the Wallraf-Richartz Museum and the Museum Ludwig, but already by 1994 it was decided to physically separate the two. Apart from the most extensive collection of American Pop Art outside of the USA, the Ludwigs’ donation meant that the museum received absolutely top quality works by the Russian avant-garde from the period between 1905 and 1935. In 1994 came 90 works from their Picasso holdings, followed by 774 more in 2001, meaning that the Museum Ludwig now has the third largest Picasso collection worldwide, only after Barcelona and Paris. Today the Ludwig Collection covers the major approaches in twentieth century and contemporary art. Gift of the artist 2008
LiteratureFußbroich, Skulpturenführer Köln, 2000 Köln ML, 20./21. Jahrhundert, 2018, S. 198 mit Abb. Hide Museum Ludwig. Kunst 20./21. Jahrhundert, Sammlung Malerei, Skulptur, Neue Medienedited by Yilmaz Dziewior edited by Museum Ludwig Köln 2018 Further information• Gattungsart: Außenskulptur CommentaryEin Verteilerkreis, der die aus der Stadt beziehungsweise die in sie führenden Straßen sammelt, ist immer der geeignete Ort für eine Skulptur. So hat denn die Stadt Köln 2003 einen begrenzten Wettbewerb ausgelobt und sich dann für den Entwurf von L. Fritsch entschieden. Grundidee seines Entwurfs war eine künstlerische, wenn auch nur virtuell wirkende, Verbindung zwischen den rheinischen Städten zu schaffen. Die Stadt Bonn machte sich den Gedanken zu eigen, und so markieren nun in beiden Städten je eine der Stadtnadeln die Pole der nur sie verbindenden Autobahn A 555. Mit ihren beachtlichen Höhen und ihren signalroten Fassungen sind die weithin sichtbaren, monumental wirkenden, stählernen Rundstelen markante Zeichen. Weil Fritsch auf einen krönenden Abschluss verzichtete, übersteigen sich die Stadtnadeln selbst, um ins Unendliche überzugehen. Web linkWeiterführende Informationen: m.skulpturenfuehrer.de/de/skulpturenfuehrer-koeln/ort/standortmitte. LocationKöln, Marienburg (Köln), Bonner Verteiler, Am Verteilerkreis, in der Mitte des Verteilerkreises |
Permalink: https://museum-ludwig.kulturelles-erbe-koeln.de/documents/obj/05093116
Dok-Nr.: obj 05093116
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