font-awesome-load
material-design-icons-load
de | en | fr
Connect | Favorites (0) | My searches (0) | Basket (0) | Museum Ludwig | Barrier-free | FAQ
 
 
  • Genre:

S.M.S.,

[]

1968

6-teiliges Mappenwerk aus verschiedenen Materialien und Techniken
, je 33 x 18 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018
 

currently not shown in the gallery

Provenance

until 20.07.2018, Vermittler: Linn Lühn, Düsseldorf
as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1-6 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• Circulation: 2000 • 6 (Multiple) • Gattungsart: Multiple

Commentary

"Eine Sammlung von Original-Multiples. Herausgegeben in zweimonatigen Abständen von Januar bis Dezember 1968 von William S. Copley. Hergestellt bei The Letter Edged in Black Press Inc., New York in einer Auflage von ca. 2000 Sets. Die sechs Objektumschläge im Format 18 x 33 cm sind in den Original-Versandkartonagen im Format 19 x 34,5 cm verpackt. Sie bestehen aus einer Sammlung von 73 Original-Multiples, in verschiedenen Formaten und Techniken (Papier, Pappe, Kunststoff, Schallplatten, faksimilierte Notizen, Briefe, Bücher, Objekte und Tonbänder). Die Edition wurde 1988 um zwei Tonkassetten ergänzt, die für die Auflage 1968 geplant waren, aber seinerzeit nicht fertiggestellt wurden. Der Brief ist schwarz umrandet." (LL) Manche Objekte befinden sich aufgrund ihrer Größe außerhalb der Objektumschläge (Kunstverpackungen), aber innerhalb der Versandkartonagen. Um das zu dokumentieren wurden von ihnen Einzelaufnahmen angefertigt. (BB)

Linn Lühn und Beate Bischoff

     

  • Reproduction-no.: rba_d051671_02
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6
  • Reproduction-no.: rba_d051671_01
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick, 2019
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6

in the Rheinisches Bildarchiv Cologne, (rba@rbakoeln.de) Additionally analog pictures available:

  1. , Shooting date: 2019, Photographer: Schwarz, Patrick

part of the object


S.M.S. No 1,

[]

1968

verschiedene Materialien, verschiedene Techniken
, 33 x 18 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/01-14, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/01-14 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Mappe), 13 (Werke), 1 (Versandkartonage) • Gattungsart: Multiple

     

part of the object


Black Dress,

[]

before 1968

schwarzes Gewebe mit Portraitfotos
, 25,4 x 25,4 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/01, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/01 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Chicago Project,

[]

before 1968

handgeschriebene und mit der Schreibmaschine geschriebene Korrespondenz und Skizzen in einem Briefumschlag
, 26 x 17,1 cm, Din-Format (Din A4): Din A4
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/02/1-9, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/02/1-9 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 9 (Blatt)

Commentary

De Maria’s Chicago Project consists of proposed sketches and correspondence for then forthcoming exhibition Art by Telephone. Conceived as a “phone-in” exhibition of conceptual art—artists would literally call in their instructions—De Maria proposed the telephone itself as art object: a standard black rotary phone installed in the gallery with an accompanying statement, “If this telephone rings, you may answer it. Walter de Maria is on the line and would like to talk to you.” Although the exhibition would open in late 1969, at the time of publication it was indefinitely postponed, existing, itself, as only a proposal.

     

part of the object


Two Propositions in Black,

[]

before 1968

mehrfach gefaltetetes Konstruktionspapier mit kalligraphischer Bordüre aus Silber
, 25,4 x 69,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/03, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/03 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Box)

     

part of the object

Mednick, Sol

Hottentot✶✶ Apron,

[]

before 1968, 1968

Photogravure auf Papier
, 50,8 x 69,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/04, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/04 (Purchase 20.07.2018)

✶✶

Diese rassistische Fremdbezeichnung vermittelt seit Jahrhunderten negative und exotisierende Stereotype. Sie ist untrennbar verbunden mit der Ausgrenzung, Kolonisierung, Versklavung und Ermordung der Khoi und schreibt ein diskriminierendes Menschenbild fort. Dennoch belassen wir sie im Werktitel. Als Museum können wir Werke nicht ändern – eine rassistische Darstellung so wenig wie einen rassistischen Titel. Wir können auf die soziale Gewalt und Unterdrückung, die Kunstwerke spiegeln oder selbst betreiben, hinweisen und sie in der Präsentation sichtbar machen.

     

part of the object

Reitkopf, Nancy

Luggage Labels,

[]

before 1968

Papier
, 12,7 x 19,7 cm (insgesamt)
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/05/1-6, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/05/1-6 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 6 (Aufkleber)

Commentary

Exemplifying the dark humor that underpinned many of the SMS contributions, Nancy Reitkopf designed luggage labels from some of the most disasters in history. In addition to the well known Titanic and Hindenburg, Reitkopf also references the Luisitania—sunk by German submarine during WWI—and the Andrea Dorea, a major cruise ship that sank in 1956. In the context of the other well-known events, her reference to the “Calvary Motor Inn” remains a mystery.

     

part of the object


Titelpage,

[]

before 1968

Tinte auf Papier
, 22,9 x 12,7 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/06, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/06 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object

König, Kasper

My Country ‘Tis of Thee - West Germany, 1968 (Four Views),

[]

1968

Fotografien mit Pergamentüberlagerung
, je 12,7 x 12,7 cm (Foto)
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/07/1-5, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/07/1-5 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 4 (Foto), 1 (Briefumschlag)

     

part of the object


A Postal Card - to Mother,

[Postkarte - zum Mutterbild]

before 1968

Postkarte mit aufgeklebter Fotografie und Leporello
, 12,7 x 20,3 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/08, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/08 (Purchase 20.07.2018)

Exhibitions

Hockney/Hamilton, Köln 2019

 
Hide

David Hockney/Richard Hamilton. Expanded Graphics

 19.01.2019-14.04.2019 Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung
Pictures of the exhibition

Further information

• 1 (Postkarte)

Commentary

Known for his early pop art collages, Hamilton continued to use found photographs as his source material, including this postcard beach scene on Whitley Bay, England. Using the accordion bellows of his camera, the artist rephotographed the scene in eight progressive blow-ups to create a paper accordion extending from the sepia postcard. As details are enlarged, legibility breaks down, and a crowded beach is reduced to a single shadowy figure.

Laut Werkverzeichnis Hamilton "Druckgrafik und Multiples, 2002/04" Titel "to Mother" und nicht "for Mother". Mother meint das Mutterbild auf das sich die Ausschnitte beziehen.

     

part of the object

Braden, Su

Project for a Bridge,

[]

before 1968

Bleistift und Tuschezeichnungen auf gestanztem und gefaltetem Pergamentpapier
, 16,2 x 16,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/09, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/09 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Blatt)

     

part of the object


Store Front,

[]

before 1968

Booklet aus Polyesterfolie und Pappe
, 26,7 x 17,1 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/10, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/10 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

Anticipating his monumental wrapped buildings, Christo first addressed the aesthetics of display with Show Cases, Show Windows, and Store Fronts. Although each is set off with a clear glass facade, the view is immediately occluded by drapes of fabric or paper lining the interior. For SMS, Christo combined his blueprint-like maquettes with the architectural dimensionality of his installations; a rendition of the life-size Corridor Store Front, this hinged booklet reveals an interior sketch through transparent mylar windows cut out of the cover.

     

part of the object

Levy, Julien

Pharmaceuticals,

[]

before 1968

Rezeptblock mit Kunststoffkapseln
, 13,3 x 13,3 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/11, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/11 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Block), 5 (Kapseln)

     

part of the object


S.M.S. issue 1 Sequence of Insertion (back to front),

[]

before 1968

Papier
, 23,5 x 17,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/12, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/12 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Blatt)

Commentary

Das Blatt zeigt die Anordnung der Arbeiten in der Mappe.

     

part of the object

Petlin, Irving

Little Box of Earthquake and Cotton,

[Kunstverpackung]

before 1968

Box aus gefaltetem Papier
, Höhe: 29,8 cm, Breite: 18,3 cm, Tiefe: 1,9 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/13, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/13 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Versandkartonage

Pappe, Versandkartonage
, 19 x 34,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1/14, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/1/14 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

Versandkartonage bedruckt mit: The Letter Edged in Black Press Inc. 246 W. 80th St. , New York, N.Y. 10024

     

  • Reproduction-no.: rba_d051672_02
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick, 2019
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6
  • Reproduction-no.: rba_d051672_01
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick, 2019
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6

part of the object


S.M.S. No 2,

[]

1968

verschiedene Materialien, verschiedene Techniken
, 33 x 18 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/01-14, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/01-14 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Mappe), 13 (Werke), 1 (Versandkartonage) • Gattungsart: Multiple

     

part of the object

Pfriem, Bernard

A Proposed Comic Section For The New York Times,

[]

before 1968

gedruckte Fotografien auf 3 Papierbögen
, 61 x 40,6 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/01, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/01 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 3 (Blatt)

     

part of the object

Johnson, Ray

A Two Year-Old Girl Choked to Death Today on an Easter Egg,

[]

before 1968

Duotone auf chrombeschichtetem Fotopapier
, 27,3 x 16,8 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/02, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/02 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object

Jacquet, Alain

Three Color Separations,

[]

before 1968

3 Blatt bedrucktes Mylar mit einer Schraube zusammengeheftet
, 17,1 x 23,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/03, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/03 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 3 (Blatt)

     

part of the object

Calas, Nicolas

Cynocephalus and Co,

[]

before 1968

Siebdruck auf silberner Polyesterfolie in vinylbeschichtetem Bibeltuch mit silbernem Label als Siebdruck
, 26,7 x 16,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/04, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/04 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


The Mirror of Genoveva,

[]

before 1968

Prägedruck auf Papier in Pergamenthülle
, 25,4 x 16,8 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/05, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/05 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Blatt), 1 (Hülle)

     

part of the object


Lee Lozano Thesis,

[]

before 1968

illustriertes Notizbuch mit Seidenband
, 12,1 x 7,6 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/06, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/06 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Legal Tender,

[]

before 1968

20 gedruckte Papierscheine mit einem Banderol
, 6,4 x 15,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/07, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/07 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 20 (Blatt)

Commentary

Well-known for his found-footage films, Conner also worked across media, including pen and ink drawing. His signature style is characterized by meandering rivulets of black ink densely drawn in dizzying ornate patterns. Often using mandalas and other symbology in his designs, here Conner references the economic symbol of value: the dollar bill. Intricate designs are printed on a series of identical “dollars” using the same black, white, and green color palate as US currency. Bound as “Legal Tender,” the identical bills connect art’s reproduction to monetary multiples.

LL

     

part of the object

Trouille, Clovis

Album,

[]

before 1968

Sechsseitiges Fotoalbum mit rotem Einband
, 27,9 x 16,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/08, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/08 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Title Page,

[]

before 1968

Tinte auf Papier, Eisstiel
, 24,8 x 10,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/09, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/09 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

In dem Briefumschlag mit dem Inhaltsverzeichnis befindet sich außerdem ein Eisstiel.

     

part of the object

Herscovitz, Marcia

Ten Collages,

[]

before 1968

Papier, Metall, Fotomontage, Klammer
, 11,4 x 15,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/10/01-10, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/10/01-10 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 10 (Blatt)

     

part of the object

Reavey, George

Farewell to Faust,

[]

before 1968

Druck auf Seidenpapier, eingelegt in bedrucktem grauen Papier
, 94 x 17,1 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/11/1-2, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/11/1-2 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 2 (Blatt)

     

part of the object


S.M.S. issue 2 Sequence of Insertion (back to front),

[]

before 1968

Papier
, 23,5 x 17,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/12, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/12 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Blatt)

Commentary

Das Blatt zeigt die Anordnung der Arbeiten in der Mappe.

     

part of the object


Seven minute recording of contrapetrie, a surrealist word game,
before 1968

Briefumschlag mit Schallplatte in Verpackung aus gefaltetem Papier
, 29,8 x 18,3 cm (Umschlag)
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/13, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/13 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Briefumschlag), 1 (Schallplatte), 1 (Kunstverpackung)

Commentary

One of the last pieces the artist produced before his death in October 1968, Duchamp’s Contrapetrie reprises the spinning word-play discs from his 1923 masterpiece Anemic Cinema. The quasi-alliterative phrase inscribed on the front of this record can be roughly translated, “We dodge the bruises of the Eskimos in exquisite words.” The record itself captures Duchamp reading many such enigmatic phrases.

M.M.

     

part of the object


Versandkartonage

Pappe, Versandkartonage
, 19 x 34,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/2/14, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/2/14 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

Versandkartonage bedruckt mit: The Letter Edged in Black Press Inc. 246 W. 80th St. , New York, N.Y. 10024

     

  • Reproduction-no.: rba_d051673_02
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick, 2019
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6
  • Reproduction-no.: rba_d051673_01
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick, 2019
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6

part of the object


S.M.S. No 3,

[]

1968

verschiedene Materialien, verschiedene Techniken
, 33 x 18 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/01-15, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/01-15 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Mappe), 14 (Werke), 1 (Versandkartonage) • Gattungsart: Multiple

     

part of the object

Bryant, William

Clouds,

[]

1968

18 gedruckte Seiten
, 30,5 x 22,9 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/01, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/01 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Ode to London,

[]

1968

Siebdruck auf Polyesterfolie
, 27,9 x 17,1 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/02, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/02 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


(Emmanuel Radnitsky) The Father of Mona Lisa,

[]

1967

Papier
, 30,2 x 17,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/03/1-2, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/03/1-2 (Purchase 20.07.2018)

Inscription

Signatur und Aufschrift, oben: The Father of Mona Lisa / Man Ray 1957

Further information

• 2 (Blatt)

Commentary

A wink, perhaps, to Duchamp’s modified Mona Lisa, L.H.O.O.Q. (1919), Man Ray reproduced Leonardo da Vinci’s iconic self-portrait. Underlining its nature as copy, a rough black and white reproduction with sepia overlay replaces the fine detail in red chalk of the original. Like Duchamp’s mocking additions of mustache and goatee to the Mona Lisa, Ray creates an assisted readymade by adding a comical smoldering cigar. The authorial power of da Vinci is further undermined by naming him merely as the “father” of his most famous painting.

LL

     

part of the object


Two Drawings,

[]

before 1968

Querschnitt Papier
, 27,3 x 17,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/04/1-2, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/04/1-2 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 2 (Blatt)

     

part of the object


Bush in Hand,

[]

before 1968

Gestanzte Papierkonstruktion mit gedruckten Fotografien
, 27,3 x 17,3 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/05, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/05 (Purchase 20.07.2018)

Inscription

Beischrift, Vorderseite (unten): BUSH IN HAND 21.02.68 ROLAND PENROSE

     

part of the object

Weiner, Hannah

Signal Flag Poems,

[]

before 1968

zwei gefaltete Broschüren mit Nadelrädern und Papierstreifen
, 19,7 x 17,1 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/06/1-6, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/06/1-6 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 2 (Broschüre), 2 (Kreis), 1 (Papierstreifen)

     

part of the object

Aftograf

Poems,

[]

1965

zwei gebundene Alben
, je 14 x 20,3 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/07/1-2, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/07/1-2 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 2 (Album)

     

part of the object


Glove,

[]

before 1968

Gefalteter Vinylhandschuh in einer Plastiktüte
, 26,7 x 16,8 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/08, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/08 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Four Titled Abstracts,

[]

before 1968

4 handgefaltete schwarze Papiere in einer schwarzen Mappe
, 26,7 x 17,8 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/09/1-5, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/09/1-5 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Correspondence,

[]

before 1968

Papier, 4 (Briefumschlag), 4 (Blatt), 1 (Seidenband)
, je 11,4 x 24,1 cm (Briefumschlag)
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/10/1-4, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/10/1-4 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Title Page,

[]

before 1968

Tinte auf Papier (pink)
, 22,9 x 15,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/11, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/11 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object

Riley, Terry

Poppy Nogoods All Night Flight (The First Ascent),

[]

before 1968

Magnetband, Pappschachtel, Kompaktkassette
, 6,4 x 10,2 cm, Höhe (Box): 14,6 cm, Breite (Box): 14,6 cm, Tiefe (Box): 1,6 cm, Spieldauer: 1:50 min.
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/12/1-2, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/12/1-2 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Schachtel), 1 (Kompaktkassette)

Commentary

This track synthesizes many of the techniques and ideas popular among experimental composers during the late 1960s. While the piece represents a more mainstream take on the explorations of La Monte Young, who influenced Riley tremendously, Riley also incorporates Coltrane-inspired saxophone as well as the effects of time lag accumulators and tape loops, tools that would also become crucial for the composer Steve Reich. These experiments also had considerable impact in the world of popular music, influencing musicians ranging including The Who to The Velvet Underground.

     

part of the object


S.M.S. issue 3 Sequence of Insertion (back to front),

[]

before 1968

Papier
, 23,5 x 17,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/13, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/13 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Blatt)

Commentary

Das Blatt zeigt die Anordnung der Arbeiten in der Mappe.

     

part of the object


Kunstverpackung

Box aus gefaltetem Papier
, Höhe: x cm, Breite: x cm, Tiefe: x cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/14, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/14 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Versandkartonage

Pappe, Versandkartonage
, 19 x 34,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/3/15, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/3/15 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

Versandkartonage bedruckt mit: The Letter Edged in Black Press Inc. 246 W. 80th St. , New York, N.Y. 10024

     

  • Reproduction-no.: rba_d051674_02
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick, 2019
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6
  • Reproduction-no.: rba_d051674_01
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick, 2019
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6

part of the object


S.M.S. No 4,

[]

1968

verschiedene Materialien, verschiedene Techniken
, 33 x 18 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/01-15, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/01-15 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Mappe), 14 (Werke), 1 (Versandkartonage) • Gattungsart: Multiple

     

part of the object


100 Year Calendar,

[]

before 1968

Wachstuch gefaltet
, 50,8 x 95,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/01, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/01 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object

Bergtold, Paul

Concept Bergtold,

[]

before 1968

Papier, Fotokopie
, 21,6 x 27,9 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/02/01-13, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/02/01-13 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Umschlag), 12 (Blatt)

Commentary

While the theme of image-reproducibility was important to a number of the SMS project Paul Bergtold’s Concept Bergtold is comprised of an investigation of the Xeroxed image. Building on the success of Mel Bochner’s well-known exhibition of Xerox-filled binders, Bergtold’s delicately folded, loose-leaf artist’s book is filled will with a variety of soft, subtle Xeroxes of a variety of objects. Some, like the Plastic Image, clearly reference the visual language of contemporary abstract painting, while others, like the Vacuum-Formed Image, allude to other the other great reproduced, vacuum-tube image technology–television.

MM

     

part of the object

Princess Winifred

Asylum Manuscripts,

[]

before 1968

Papier
, je 24.1 cm x 24.8 cm)
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/03/1-6, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/03/1-6 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 6 (Blatt)

     

part of the object

Frampton, Hollis

Phenakistiscope,

[]

before 1968

Karton
, Durchmesser: 17.1 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/04, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/04 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

Phenakistiscope is filmmaker Hollis Frampton’s hommage to early cinematic devices, a reinvention of the 19th century animated discs of the same name. Printed with instructions to “Impale on Pencil. Peep through slots. Spin counter clockwise. Observe in the mirror,” the spinning disc becomes a hand-held movie set into motion by the hand of the viewer. Creating a whimsical play on this “first true cinema,” the artist used sequential 16mm film images to update the original hand-drawn phenakistiscopes and invent the first photographic one.

LL

     

part of the object


Burned Bow Tie,

[]

before 1968

verbrannte Fliege
, 7,6 x 10,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/05, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/05 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Fliege), 1 (Tüte)

Commentary

Picard’s individually singed polka-dot bow ties are simultaneously quaint and macabre. Only one in a series of “destruction art” pieces performed by the artist in the late 1960s, burning had become her metier; in the same year, Picard also created Burnt Ties and Cigarette Burned Necktie from silk and plastic men’s ties. Much like the burning of draft cards in the anti-war movement, destruction art was overtly political and socially conscious, directed to “make us more aware of the life-destructive forces of our surrounding reality.”

LL

     

part of the object


Folded Hat,

[]

before 1968

gefalteter Siebdruck auf Vinylfolie
, 18,4 x 35,6 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/06, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/06 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


6 Prison Poems,

[]

before 1968

6 handschriftliche Gedichte auf Papier
, 34,3 x 24,1 cm (Maximum)
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/07/1-7, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/07/1-7 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 6 (Blatt), 1 (Zettel)

     

part of the object

Watts, Robert

Permanent Parking Decal,

[]

before 1968

Vinylfolie, Parkuhr
, 17,8 x 17,1 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/08, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/08 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Diary: How to Improve the World (You Will Only Make Matters Worse),

[]

1968

Polyethylenfolie, Papier
, je 19 x 14 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/09/1-2, Ankauf 20.07.2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/09/1-2 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

20-seitiges gedrucktes Heft mit autobiographischen Impressionen in bedruckter Folie eingeschlagen.

     

part of the object

Arman, Fernandes

Tortured Color,

[]

1968

4 Schrauben, 8 Unterlegscheiben, 4 Flügelschrauben, 1 Tube Kleber, 2 Stück Plexiglas in einer Plastiktüte mit Installationsanweisung
, 15,2 x 17,1 cm (Tüte)
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/10, Ankauf 20.07.2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/10 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

As part of the nouveau realiste movement, Arman strove for a new literalness in his use of materials. Well known for his installations of quotidian physical objects, Arman here presents a darkly humorous take on the act of squeezing paint from a tube. Tortured Color is a DIY assembly kit for a vise that could compress a paint tube to the point of explosion.

MM

     

part of the object


Title Page,

[]

before 1968

Tinte auf Papier
, 22,9 x 19,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/11, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/11 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Drift Study 4:37:405:09:50 5 VIII 68,

[]

1968

Magnetband, Papier, Kompaktkassette
, 5,7 x 10,2 cm (Kassette), 14,6 x 14,6 cm (Box), Spieldauer: 1:26 min.
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/12/1-2, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/12/1-2 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Schachtel), 1 (Kompaktkassette)

Commentary

The earliest pioneer of what was eventually termed “minimalist music,” La Monte developed a signature style based on the isolation and marked prolongation of single tones. Believing that their ubiquity suggested a psychic and cosmic importance, Young quickly turned to electric sounds as the source of his music. By the time that SMS was released, Young had in fact been living an environment of continuous electrical tone for several years.

MM

     

part of the object


S.M.S. issue 4 Sequence of Insertion (back to front),

[]

before 1968

Papier
, 23,5 x 17,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/13, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/13 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Blatt)

Commentary

Das Blatt zeigt die Anordnung der Arbeiten in der Mappe.

     

part of the object

Stanley, Bob

Untitled,

[Kunstverpackung]

before 1968

Box aus gefaltetem Papier
, Höhe: 29,8 cm, Breite: 18,3 cm, Tiefe: 1,9 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/14, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/14 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Versandkartonage

Pappe, Versandkartonage
, 19 x 34,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/4/15, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/4/15 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

Versandkartonage bedruckt mit: The Letter Edged in Black Press Inc. 246 W. 80th St. , New York, N.Y. 10024

     

  • Reproduction-no.: rba_d051675_02
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6
  • Reproduction-no.: rba_d051675_01
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6

in the Rheinisches Bildarchiv Cologne, (rba@rbakoeln.de) Additionally analog pictures available:

  1. , Shooting date: 2019, Photographer: Schwarz, Patrick
  2. , Shooting date: 2019, Photographer: Schwarz, Patrick

part of the object


S.M.S. No 5,

[]

1968

verschiedene Materialien, verschiedene Techniken
, 33 x 18 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/01-16, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/01-16 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Mappe), 15 (Werke), 1 (Versandkartonage) • Gattungsart: Multiple

     

part of the object

Rohm, Robert

Cut Corners,

[]

before 1968

3 Blatt gefalzter und beschnittener Karton mit Gebrauchsanweisung
, 27,9 x 18,1 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/01/1-4, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/01/1-4 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Candy,

[]

before 1968

Anziehfigur zum Ausschneiden aus Pappe
, 27,3 x 34,9 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/02, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/02 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object

Naumann, Bruce

Footsteps,

[]

before 1968

gefaltete Karte mit einem bespielten Magnetstreifen
, 19,4 x 27,3 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/03, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/03 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

One of Bruce Nauman’s earliest, publicly exhibited works, Footsteps is part audio recording and part craft project. While the sound aspect of the work relates to Nauman’s longstanding use of his body as an art-making device, the interactive, assembly-required nature of Footsteps relates to many similar examples in SMS. To hear the piece, viewers would have to take apart the paper mount, form a loop with the magnetic tape and then manually maintain tension in the loop as it played on a reel-to-reel machine.

MM

     

part of the object

Schwedler, William

Against the Grain,

[]

before 1968

Karton
, 34,3 x 27 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/04/1-3, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/04/1-3 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Anleitung), 1 (Blatt), 1 (Teil)

     

part of the object

Batterton, Wall

Splendid Person,

[]

before 1968

Karton
, 24,8 x 16,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/05, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/05 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object

Wiener, Larry

Turf, Stake and String,

[]

before 1968

selbstklebende Vinylfolie mit Zeichnungen
, 21,6 x 15,9 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/06, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/06 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

Die Galerie Linn Lühn ordnet das Werk dem Konzeptkünstler Lawrence Weiner zu.

     

part of the object

MacLise, Angus

The Inner Pages,

[]

before 1968

Papier
, 17,1 x 22,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/07, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/07 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 5 (Blatt)

     

part of the object

Fitzgerald, Edward

24 Still Lifes,

[]

before 1968

2 Bögen Briefmarken
, je 26 x 18,4 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/08/1-2, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/08/1-2 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 2 (Bogen)

     

part of the object

Jenny, Neil

Bucks American,

[]

before 1968

Eingeschlagenes Heft mit vier Bögen kommentierter Bleistiftzeichnungen
, 21.9 x 16,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/09/1-2, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/09/1-2 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 4 (Bogen), 1 (Umschlag)

     

part of the object

Wakoski, Diane

The Magellanic Clouds,

[]

before 1968

Papier
, 17,1 x 35,6 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/10, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/10 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

Faltblatt mit Gedicht und fotografischem Porträt der Dichterin

     

part of the object


Mend Piece for John,

[]

before 1968

Klebstoff, Stoff, Papier, Plastiktüte, Band, Klebstofftube, Papier, Pappschachtel
, Höhe: 15,9 cm, Breite: 15,2 cm, Tiefe: 6 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/11, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/11 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

A playful and romantic work, Mend Piece consists of the fragments of coffee mug, a tube of superglue, and the directions to shatter and then repair a mug of your own. In addition to her landmark Cut Piece, Ono’s Mend Piece also references an episode in her courtship with John Lennon. While Lennon was still married to Cynthia, Ono sent the Beatles star an enigmatic gift: a broken cup and instructions for the cup to be repaired. The two became a couple shortly after the release of SMS.

MM

     

part of the object


The Barber Shop,

[]

before 1968

Papier, Briefumschlag, Zeitungsausschnitte, Postkarte, Dokumente
, 25,4 x 17,1 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/12/1-7, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/12/1-7 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Umschlag), 6 (Teile)

Commentary

SMS was intentionally designed without editorial commentary, yet founder William Copley’s The Barber Shop can be viewed as a statement on the core concerns of the publication. A bright orange dossier enclosing newspaper clippings, postcards, and legal documents presents Chicago barber Maestro Gerhard’s controversial fight with city hall to reproduce a drawing of the city’s iconic Picasso Sculpture. The Barber’s Shop reads like a legal brief on art copyright, a case study on the nature of image reproduction so central to the magazine’s own “original reproductions.”

LL

     

part of the object


Title Page,

[]

before 1968

Tinte auf Papier
, 19,1 x 11,8 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/13, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/13 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


S.M.S. issue 5 Sequence of Insertion (back to front),

[]

before 1968

Papier
, 23,5 x 17,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/14, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/14 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Blatt)

Commentary

Das Blatt zeigt die Anordnung der Arbeiten in der Mappe.

     

part of the object


Congo,

[Kunstverpackung]

before 1968

Box aus gefaltetem Papier
, Höhe: 29,8 cm, Breite: 18,3 cm, Tiefe: 1,6 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/15, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/15 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Versandkartonage

Pappe, Versandkartonage
, 19 x 34,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/5/16, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/5/16 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

Versandkartonage bedruckt mit: The Letter Edged in Black Press Inc. 246 W. 80th St. , New York, N.Y. 10024

     

  • Reproduction-no.: rba_d051676_02
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6
  • Reproduction-no.: rba_d051676_01
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Schwarz, Patrick
    Copley, William, S.M.S., Inv.-Nr. ML/G 2018/050/1-6

in the Rheinisches Bildarchiv Cologne, (rba@rbakoeln.de) Additionally analog pictures available:

  1. , Shooting date: 2019, Photographer: Schwarz, Patrick
  2. , Shooting date: 2019, Photographer: Schwarz, Patrick

part of the object


S.M.S. No 6,

[]

1968

verschiedene Materialien, verschiedene Techniken
, 33 x 18 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/01-16, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/01-16 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Mappe), 15 (Werke), 1 (Versandkartonage) • Gattungsart: Multiple

     

part of the object

Mussmann, Toby

Ten Xerox Sheets,

[]

before 1968

Xerox-Kopie
, je 21,6 x 35,6 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/01/1-10, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/01/1-10 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 10 (Blatt), 1 (Büroklammer)

     

part of the object

Dodson, Betty

Friends,

[]

before 1968

Radierung auf rosa Papier in rosa Zellophantüte
, 14,6 x 22,9 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/02/1-2, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/02/1-2 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Blatt), 1 (Tüte)

     

part of the object

Nutbeem, Adrian

Twenty Down,

[]

before 1968

Radierung auf rosa Papier in rosa Zellophantüte
, 14,6 x 22,9 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/03, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/03 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Blatt), 1 (Tüte)

     

part of the object

Reavey, Jean

Adora,

[]

before 1968

Papier (silber)
, 21,6 x 13,3 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/04, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/04 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

Diadram, shiny silver folder with unbroken seal

     

part of the object


Unattended Lunches,

[]

1967

Broschüre mit sieben Seiten und einem versiegelten Umschlag
, 21,6 x 14 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/05, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/05 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 7 (Blatt), 1 (Umschlag)

     

part of the object

Petrow, Mischa

Junior Historical Theatre Playroom Kit,

[]

vor 1968: 1967

Karton zum Ausstanzen, 4 Plastikteile in Tüten, 1 Tüte Glitter
, 34,9 x 27,9 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/06, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/06 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Karte), 3 (Tüte), 4 (Miniaturspielzeug)

     

part of the object


Astrophysics,

[]

vor 1968: 1968

Schallplatte in Cover aus beschrifteten Milimeterpapier
, 17,8 x 21 cm, Spieldauer: 3:41 min
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/07/1-2, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/07/1-2 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Cover), 1(Schallplatte)

Commentary

An artist known for drawing on abstruse scientific and mathematical material, Venet’s Astrophysics contains an unidentified voice reading the entirety of “Infrared Polarization of the Infrared Star in Cygnus,” a letter to the editor published by the astronomer Fred Forbes in Astrophysical Journal. While interest the subjects of Cold War science such as information theory reached a fever pitch in the art world at the end of the 1960s, Venet’s often wholesale appropriations of scientific documents pushed this interest to its logical extreme.

MM

     

part of the object

Ferri, Ronaldo

Neon Construction,

[]

vor 1968: 1968

1 metallikfarbener Karton, 14 Ringe, 5 Plastikstäbchen mit Anleitung in einer Plastiktüte
, 17,1 x 17,1 cm, Spieldauer: 3:41 min
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/08, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/08 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 14 (Ringe), 1(Karton), 5 (Stäbchen), 1 (Tüte), 1 (Anleitung)

Commentary

An artist known for drawing on abstruse scientific and mathematical material, Venet’s Astrophysics contains an unidentified voice reading the entirety of “Infrared Polarization of the Infrared Star in Cygnus,” a letter to the editor published by the astronomer Fred Forbes in Astrophysical Journal. While interest the subjects of Cold War science such as information theory reached a fever pitch in the art world at the end of the 1960s, Venet’s often wholesale appropriations of scientific documents pushed this interest to its logical extreme.

MM

     

part of the object

Bereal, Edward

Self-Portrait,

[]

vor 1968: 1968

Papier
, 40,6 x 34,3 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/09, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/09 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Chocolate Bar,

[]

vor 1968: 1968

4 farbige Sammelkarten
, je 11,7 x 7,6 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/10/1-5, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/10/1-5 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 4 (Blatt), 1 (Klammer), 1 (Banderole), 1 (Zettel)

     

part of the object

Steiner, Paul

Johns in Art Galleries,

[]

vor 1968: 1968

24 Karteikarten
, je 8,9 x 12,7 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/11/01-24, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/11/01-24 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 24 (Blatt)

Commentary

An example of the sometimes purposefully lowbrow humor that appeared in the SMS publications, Johns in Art Galleries records snippets of conversation the artist overheard in the restrooms of various prestigious galleries. The piece’s title puns on the name of Jasper Johns, an avant-gardist of the previous generation who, by the time that SMS was produced, had become part of the establishment gallery world.

MM

     

part of the object

Giorno, John

Chinese Fortune Game,

[]

vor 1968: 1968

Spiel in Karton mit Anleitung und 36 Spielkarten
, 25,4 x 15,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/12, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/12 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Karton), 1 (Spielanleitung), 36 (Spielkarten)

Commentary

While many of the works included in SMS were designed to be interactive, only Giorno’s contribution came in the form of a game. Modeled on Surrealist exercises such as the Exquisite Corpse, players are invited to predict their future by drawing cards that each link excerpts of appropriated text with items derived a stereotyped Chinese restaurant menu. While the piece might now seem to have problematic Orientalist overtones, it was intended in the same non-serious spirit as the predictions found on the inside of fortune cookies.

MM

     

part of the object


Title Page,

[]

before 1968

Tinte auf Papier
, 17,8 x 26,7 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/13, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/13 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Letter Edged in Black SMS #6 Announcement,

[]

before 1968

Tinte auf Papier
, 8,6 x 14 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/14, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/14 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


S.M.S. issue 6 Sequence of Insertion (back to front, flats at top of portfolio),

[]

before 1968

Papier
, 23,5 x 17,2 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/15, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/15 (Purchase 20.07.2018)

Further information

• 1 (Blatt)

Commentary

Das Blatt zeigt die Anordnung der Arbeiten in der Mappe.

     

part of the object


Untitled,

[Kunstverpackung]

before 1968

Box aus gefaltetem Papier
, 29,8 x 18,3 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/16, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/16 (Purchase 20.07.2018)

     

part of the object


Versandkartonage

Pappe, Versandkartonage
, 19 x 34,5 cm
Köln, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Inv.-Nr. ML/G 2018/050/6/17, Ankauf 20.07.2018
Acquisition 2018

Provenance

as of 20.07.2018, Museum Ludwig, Grafische Sammlung, Köln, Owner: Stadt Köln, Inv.-Nr.: ML/G 2018/050/6/17 (Purchase 20.07.2018)

Commentary

Versandkartonage bedruckt mit: The Letter Edged in Black Press Inc. 246 W. 80th St. , New York, N.Y. 10024

     

Permalink: https://museum-ludwig.kulturelles-erbe-koeln.de/documents/obj/40033767
Dok-Nr.: obj 40033767

 
End of caption